Megmentőnk: a köles - szerintem

Nemrégiben próbáltam ki én is, pedig ha tudtam volna, hogy mennyire hasznos és milyen sokféle finomságot lehet készíteni belőle akkor már régen főztem volna. Nem is túl bonyolult és a hatása tényleg nagyon gyorsan érződni kezd. Ezerféle formában készíthető, és a "csapattársainknak" hála sokat meg fogok tudni osztani Veletek is! Elöljáróban elmondanám, hogy Van nekünk egy Lelkes Zolink (remélem a jövőben vel is készíthetek majd cikket), aki bár myasthenia, mégis fut! Eltudjátok ez képzelni??? Gyógyszer nélkül, odafigyeléssel, az étkezési szokások megváltoztatásával, táplálék kiegészítőkkel érte el ezt a fantasztikus teljesítményt (amiről szintén szeretnék majd mesélni). De most maradjunk a kölesnél, jó?

25000120.jpgÉn ezt a fajtát próbáltam ki, azért ez van a képen, de sokféle van piacon, szerintem bármelyik finom lehet.

Hiszitek vagy sem, tapasztalni fogjátok, hogy az orvosok mindenféle mondása ellenére, vannak/lehetnek olyan ételek/talok, amik nincsenek ránk, myastheniasokra jó hatással, sőt még gyengébbnek érezzük magunkat, még könnyebben elfáradunk, és esetleg a tünetek is jobban előjönnek.

Amik kerülendők többek között:

  • a tej és sokaknál a tejtermékek is
  • a cukor (de ez helyettesíthető ízesítővel, nádcukorral, répacukorral, szóval igazából mindegy, csak ne sima fehér cukor legyen)
  • alkohol (persze egy egy pohárkányi pl. buli alkalmával megengedhetünk, csak legyünk tisztában vele, hogy lehetnek tünetek
  • fehér liszt (én ezt leginkább teljes kiőrlésűvel pótlóm)
  • és néhányunknak a hús sem tesz jót
  • zsíros ételek

Tudom, hogy elsőre nehéz lehet ezekről lemondani, de egy próbát megér, nekem bevált. hazudnék, ah azt mondanám sosem "bűnözök", hiszen a reggeli tejes kávéról nem tudok lemondani (de "pöttyel" és laktóz mentes tejjel iszom), na és persze néha egy kis édesség is lecsúszik :) De ennyi még belefér, minden "boldogságot" azért ne vonjunk meg magunktól, csak figyeljünk oda. Én most ezzel próbálkozom és újabban a kölessel, csak mert már megint elkalandoztam :)

Ami nekünk fontos az az oly sokszor hangoztatott lúgosítás, melynek egyik legjobb eszköze a hántolt köles, ami minden bioboltabn, de már minden nagyon közértben, hiper és szupermarketban kapható. Most nem arról a puffasztott formáról beszélek, amit egyébként az unokahúgom is imád, és amit ropogtatni merek én is ajánlani, hanem a hántolt kölesről. Ezek pici apró golyók, általában fél kilós kiszerelésben, ami olyan 500 forint körül van. DE! Ez a kis zacskó marha sokáig eltart, én egymagamnak általában fél bögrét főzök, mert nagyon megdagad és mert nagyon laktató is.

Ez a kölesgolyó, amit max ropogtatni ajánlok csak, de ettől csodát ne várjatok:

product_img_0000091513_th_600.jpgA kölest először meg kell mosni, Én ezt úgy csinálom, hogy kimérem az elfogyasztandó mennyiséget egy kis szűrőbe/szitába öntöm, amit csap alá tartok és a nedves kölest már teszem is a kis fazekamba, amihez kb. 2,5szer annyi vizet öntök. Ha sósan készítem majd el a későbbiekben, akkor sót adok hozzá, ha édesen akkor valamilyen édesítőszert (mostanában barna nádcukrot). Ezt ízlés szerint kell hozzáadni és az egész folyamatot úgy kell elképzelni, mintha rizst főzne az ember. Kb 15-20 percig főzöm, amíg megpuhul és elfövi a vizet is. Én egy kicsit szoktam állni hagyni, persze ha nem vagyok már farkaséhes :)

110904_koles01.jpgLehet enni bármilyen gyümölccsel pl. banánnal, bogyós gyümölcsökkel, reszelt almával, mazsolával, kókuszreszelékkel. Egyszer nagy bűnözőként kakaóporral szórtam meg, olyan volt, minta  tejbegríz :)

Sósan én általában pici csirkemellel eszem, vagy zöldségekkel, párolt zöldséggel, sőt volt már, hogy sajttal és zöldséggel ettem, úgy is isteni volt :) Bár a sajttal azért óvatosan bánjatok!

Ezek most csak alapreceptek, de  akésőbbiekben, rengeteg receptet hozok majd a sorstársaktól és igyekszem én magam is minél többet kipróbálni. Próbáljátok ki :)!

Megjegyzés: az első egy két alkalommal előfordulhat egy pici hasmenés, de ez nagyon gyorsan elmúlik majd.