Mi vált(hat) ki myasthenia-s tünetet?

Mint maga a betegség tünetei, úgy az is mindenkinél más és más, hogy mi az ami kiválthat rosszabodást. Én most az évek során összegyűjtött okokat szedem csokorba, kiegészítve a myastheniás sorstársak (vagy mára már barátok) tapasztalataival.

stressz20.jpg

Talán a legegyértelműbb, leggyorsabban ható mégis a legnehezebben elkerülhető körülmény a stressz és az idegeskedés.

139387299.jpg

Sokan a stressznek tulajdonítják azt is, hogy főleg nőknél (leginkább a dolgozó, tanuló, háztartást vezető  fiatal hölgyeknél) diagnosztizálnak myastheniát. Nálam is az egyik nehezebb vizsgaidőszak alatt jelentkeztek az első tünetek (egyes hangok elkenődése), amikor éppen gyakorlatra is jártam az órák és a felkészülés mellett.

stressz1.jpg

Nagyon nehéz elkerülni a stresszt, a betegség előtt és persze alatta sem könnyebb. Nálam a diagnózis után jött egy kis megnyugvás, hogy legalább végre kitalálták mi bajom. Aztán jött a sokk, hogy gyógyíthatatlan, maximum tünetmentesíthető. Ezt feldolgozni nagyon nehéz, nekem 7-8 év után sem sikerült, de próbálkozni kell.

2517245_big.jpg

Amiket én alkalmazok stresszmentesítésre:

  • pszichológus - de ezt csak akkor ajánlom, ha sikerül jó szakemberhez kerülni/bejutni. Nekem nagy szerencsém van, mert pánikbetegségem "megszületése" óta egy elképesztő doktornő kezel, akinek eddig minden tanácsa nagyon sokat segített. NEM ciki szakemberhez fordulni!!!! (de erről majd egy későbbi cikkben külön írok)
  • család/pár/barátok - figyelemelterelésben nekem a legnagyobb segítségemre a kommunikáció van. Lehet, hogy azért mert ez a szakterületem :) De viccet félre téve tényleg segít egy jó nevetgélés a barátnőkkel, vagy egy kis játék a mini rokonokkal (nekem szerencsém van két imádnivaló gyerkőc nagynénje vagyok). Párommal szeretünk eljárni moziba, színházba, állatkertbe vagy csak sétálni egy nagyot.
  • mozgás - amennyire persze a betegség engedi. Nekem tornázni még nem lehet, sem futni, pedig nagyon hiányzik már. De egy jó kis séta a szabad levegőn mindig nagyon jól tudni esni. Erre pont jó, hogy a tavasz is jön nemsokára! Viszont az úszás egyáltalán nem tanácsos myastheniásoknál!
  • filmek/sorozatok - filmkritikusként muszáj megemlítenem ezt a "gyógymódot". Nekem mindig segít egy jó film, akár egy nevetgélős, akár egy pityergős, vagy éppen egy jó kis nyomozás és leginkább egy jó kis animáció! Vigyázat néhány sorozat komoly függőséget is okozhat :) Merem ajánlani: Agymenők, Modern család, Trónok harca.
  • olvasás - másik nagy szerelmem a könyvek. Néha néha megengedek magamnak egy szomorkásat, ezekről itt is szoktam írni, de legjobban az izgalmasokat szeretem :)
  • zene - minden mennyiségben!!!
  • csoki/süti - ritkán engedélyezem magamnak :P

cpic1230_thedestructioncompanyvase.jpg

A stressz mellett az étrend is nagyon befolyásolja a tüneteimet, bár ezt minden orvos tagadja, így nem is érdemes rákérdezni. Sajnos :S Amik elsősorban kerülendők (nem csak saját, hanem más társak ajánlásával): tej (kiváltható laktózmentessel, vagy rizstejjel, mandulatejjel), fehér liszt (kiváltható millió féle liszttel pl. rizsliszt, rozsliszt, kukoricaliszt, glutén mentes lisztkeverékek) és a cukor (kiváltható barna nádcukorral, nyírfacukorral, mézzel vagy édesítőszerrel.

11977952_l-1024x659.jpg

Sokaknál (én ezt még nem tapasztaltam) a koffein is okoz tünetet, így érdemes kipróbálni a kávé, vagy a kóla elkerülését. Helyette érdemes frissen préselt zöldség/gyümölcs levet inni, vagy zöld teát!

0021795_1.jpg

Az alkohol is egyértelműen rosszul hat rám, izomlazító hatása miatt. Főleg az égetett/tömény szesz és a sör! Egy két pohár bort (főleg fröccsként) azért nyugodtan el lehet fogyasztani bulikon, csapatépítőkön.

Egyértelműen tünetfokozó a fizikai fáradtság is. A myastheniás beteg amúgy is sokkal fáradékonyabb, ezért sem lehet mindenkinek sportolnia (főleg az úszással kell vigyázni). Vagy ezért vagyunk jónéhányan megváltozott munkaképességűek/leszázalékoltak stbstb. A fáradtság nálam mindig tünetekkel jár pl. beszéd elkenődése vagy akár (régebben) teljesen érthetetlenné válása, mozgás nehézkesebb, nyelés nehezebb. Amivel csökkenthető, hogy aki megteheti napi egy órát próbáljon pihenni, relaxálni vagy akár aludni napközben.

1329831928_136-sleepdesk-f.jpg

Saját magamon és hölgy társak tapasztalatai alapján mondhatom, hogy a menstruáció is okoz tüneteket. Nálam főleg az első két napban.

1326653162_6401-womanshout-f.jpg

Időjárás is befolyásoló tényező, mint majdnem minden betegségnél pl. szél, nagy meleg, havazás. Szóval nagyjából minden. Bocsi...

26237.jpg